Amennyiben eldöntötted, hogy az ingatlanod eladásához szakmai segítséget kérsz, érdemes a következő szempontokat követni.
Ne irodát keress! Találd meg azt az embert/ingatlanost, aki számodra a legmegfelelőbb!
A megfelelő személy lehet egy franchise vállalat, vagy egy kisebb iroda munkatársa, akár egy független egyéni vállalkozó is.
Csak egy személyt bízz meg ingatlanod eladásával!
Azt is gondolhatnád, hogy minél több ingatlanost bízol meg, annál eredményesebb lesz az eladás. Tévedés! A vevő számára, ha sokszor találkozik ugyanazzal az ingatlannal, az a benyomás alakul ki, hogy ezzel a lakással/házzal valami probléma van. Ez a vételárat is kedvezőtlenül befolyásolja.
A legjobb megoldás, ha ajánlás útján találod meg a szakembert
Kérdezz körbe az ismerőseid körében, van-e saját tapasztalatuk ingatlaközvetítővel való együttműködésben!
Használd az inetrnetet!
Ha ajánlás útján nem kaptál tippet, vagy más okból nem jött össze az együttműködés, nézz körül a neten! Keress olyan ingatlanost, aki a megadott területen/városban/kerületben dolgozik!
Ezeket az „online szempontokat“ vizsgáld meg!
Mennyire igényes a weboldala? Ez a munkája igényességére is utalhat.
Van-e Facebook-, Instagram-oldala, egyéb online megjelenése?
Hogyan kommunikál ezeken a felületeken? Szimpatikus számodra a kép, amit kaptál az adott szakemberről?
Nézd meg az ingatlanhirdetéseit!
Nem az számít, hány ingatlannal foglalkozik egyszerre. Sok megbízás esetén nem feltétlenül lesz elég ideje, energiája, hogy alaposan foglalkozzon a Te ingatlanoddal. Inkább azt figyeld meg, mennyire igényesek a fotók, alaprajz, van-e videós tartalom, vagy egyéb hasznos eladásösztönző eszköz. Milyen a hirdetések szövege? Hány hirdetési portálon találod meg az adott ingatlanközvetítő által értékesített ingatlanokat?
Nézz utána, milyen szolgáltatásokat nyújt és milyen feltételekkel dolgozik az ingatlanközvetítő!
Vannak olyan ingatlanosok, akik a mobiltelefonjukkal elkattintanak néhány fotót, feltöltik a hirdetést néhány portálra, és ha van érdeklődő, megmutatják nekik az ingatlant. Ma már fontos, hogy profi fotók, alaprajz, egyes esetekben videó, akár látványterv is készüljön az ingatlanról. Egy jó szakember kapcsolt szolgáltatásokkal is segítheti az eladást. Ilyen az ügyvédi munka, hiteltanácsadás, home staging, energetikai tanúsítvány beszerzése, belső építészet stb. Az is fontos, hogy meddig kíséri az értékesítés folyamatát. Csak a vételi ajánlatig, vagy a birtokbaadásig?
A jutalék mértéke is fontos tényező lehet. Itt azonban mindig vegyük figyelembe, az eddig felsorolt tényezőket! Néha a nagyobb jutalék magasabb színvonalú munkát takar, ezzel egy jobb eladási árat eredményez. Persze a jutalék mértéke nem mindig van összhangban a munka minőségével. Legyünk körültekintőek!
Találkozz személyesen a potenciális ingatlanosokkal!
A fentiek alapján válassz ki maximum 5 embert, akiket hívj fel! Kérdezd meg őket, hogyan dolgoznak! Beszéltesd őket! Figyeld meg, hogyan kommunikálnak, milyen benyomást keltenek benned! Ez néhány perc alatt kiderül. Válaszd ki közülük azt 2-3 ingatlanost, aki számodra szimpatikus volt! Hívd el őket az eladó ingatlanba! A személyes találkozón egy teljesebb képet kapsz: milyen a megjelenése, modora, szakértelme, személyisége. Beszéljétek át az együttműködés feltételeit, folyamatát! Ekkor még ne írj alá semmit!
Ezeket tedd, mielőtt aláírod a megbízási szerződést!
A találkozó után gondold át, kivel dolgoznál együtt legszívesebben! Ki tudna téged a legjobban képviselni a folyamatban? Egyaránt vedd figyelembe a szakmai és emberi tényezőket is! Olvasd el alaposan a szerződéseteket! A legjobb, ha ügyvéd segítségét is kéred. Egy szerződésnek mindkét fél érdekeit figyelembe kell vennie. Ha szeretnél benne módosításokat kérni, tedd meg! Csak olyan szerződést írj alá, amelynek tartalmával tisztában vagy, és az általad támasztott elvárásoknak is meg tudsz felelni!
Gyümölcsöző együttműködést kívánok!